Gátizomtorna: tényleg szükség van rá császármetszés után is?

Császár után

Szakértő: Rákosi Dóra, gyógytornász 366 megtekintés

A közhiedelemmel ellentétben császármetszés után is legalább annyira fontos a gátizom-gyakorlatok bevezetése a mindennapokba, mint hüvelyi szülés esetén. Gyakori kérdések sorozatunk témába vágó kérdés-válasza, szakértői közreműködéssel.

Gyakori kérdés: Úgy tudom, ha császárral szültem, nem lehet baj a gátizmaimmal. Tévedek?

Az tény, hogy rövid távon hüvelyi szülés után több panaszunk lehet a gátizomfunkciókat illetően, a császármetszéshez képest, de ez a különbség eltűnik hosszú távon. Talán épp ebből a jelenségből kiindulva gondolják sokan úgy, hogy a császármetszés nem érinti a gátizmokat, nem veszi igénybe őket a hasi szülés, és ez bizony mégsincs így.


Gátizmaink állapotát ugyanis rengeteg tényező befolyásolja már a várandósság előtt is , nemcsak az a bizonyos 9 hónap és a szülés módja. Hogy milyen életmódot folytattunk, sokat ültünk-e, milyen kötőszöveti jellemzőkkel jöttünk világra, hogyan táplálkozunk, milyen cipőt hordunk, ha sportoltunk, mozogtunk, az milyen jellegű mozgás volt. Mert mozgás és mozgás között is óriási a különbség, abból a szempontból is, hogy miképpen hatnak gátizmainkra. Mert mi a megterhelő? Ha nem használjuk, vagy ha túlterheljük egy típusú mozgással. Például a sok üléssel alulterheljük (sakk), míg a zökkenős sportokkal (ugrások, futások) túlterheljük. Óvakodnánk azonban attól, hogy kijelentsük egy mozgásról, hogy túlterheli a gátat vagy nem, mert annyira sokfélék vagyunk!

Mindenesetre erre az alapállapotra jön aztán a várandósság, a nagy pocakkal, ami aztán plusz terhelést jelent a medencefenék izmaira nézve. Várandósan többek között a bél feltorlódik, ahogy nő a méh, szülés után pedig lesüllyed, és nyomja lefelé a gátat - a szülés formájától függetlenül. A relaxin nevű hormon a medencetájék kötőszövetes részeinket lazítja. Ahogy nő a méh, a gravitáció miatt nagyobb a terhelés, ha izomerőben nem tudjuk megtartani magunkat, nagyobb teher hárul a szalagos részekre, mert azok tartanak az izmok helyett. A rekeszizom is egyre följebb kerül, a légzés is érintett lesz, ez pedig a gáttal van szoros kapcsolatban.

De nem csak a gáttal! Testünkben a gátizom, a hasfal, a rekeszizom és a mély hátizmok (illetve igaziból az egész testünk) egy egységként képzelendő el , vagyis mindig együtt dolgozik minden felsorolt porcikánk, és ha ebbe "belenyúlnak" a műtéttel (10 réteg átvágását jelenti a műtét során!), a rendszer működése is egyúttal alaposan megváltozik. Gátizmunk ugyanúgy kapcsolatban van a haránt hasizommal, hátul a nagy farizommal, mélyen a mély csípőizmokkal, és így tovább egész a nyelvcsontig, lefelé pedig a lábig. Minden mindennel összefügg.

A császármetszéssel járó bolygatás, a metszés, a heg beleszól az említett rendszer működésébe: császármetszés után a heg környéke és belül feszessé válhat, ez kihat a gátizmokra is - császármetszés után sokszor feszes lehet a gáttájék. Előfordulhat, hogy a műtéttel bizony idegi érintettség is jelentkezik (fájdalom, érzéketlenség vagy túlérzékenység a nagyajkak körül, vagy a belső combon). A császár utáni gátizomproblémák legalapvetőbb figyelmeztető jele egyébként a vizeletcsepegés lehet, és ez bár szülés után gyakori panasz, mégsem nevezhető normálisnak ettől, és tehetünk érte/ellene. További tünetek is jelezhetnek problémát, ezek az alábbiak:

  • inkontinencia
  • sürgető vizelet/széklet
  • nehézség, nyomásérzet medencetájon
  • fájdalmas szexuális élet
  • szétnyílt hasizom
  • csökkent hasi erő/funkció
  • medencetáji fájdalom
Mit lehet tenni a medencefenék izmainak regenerálódásáért császár után?

A császármetszés utáni első időszakban elsődleges feladat a gátizmok "megtalálása", tudatosítása (milyen izmokról van szó, hogy is tudjuk őket mozgatni, összehúzni, ellazítani, megnyújtani, vizualizálni mozgásukat stb.), majd jöhet a légzés, a rekeszizom harmonizálása velük, a légzésünkkel való összekapcsolás, -hangolásAztán beleépíteni mindezt a komplex, mozgásos, császármetszés utáni gyakorlatokba. A gyaloglás remek lehetőség arra, hogy összekapcsoljunk mindent, az említett tornák folytatásaként.

Zsákutca lehet

Figyelem! A gyakori, sok ismétlésszámmal végzett, kizárólag gátizom-összehúzó, -feszítő/erősítő gyakorlatokat tartalmazó sorozatok sokszor nem hatékonyak. A feszes tónusú gátizom a funkcióját nem tudja ellátni, nem lesz erős, csak feszes. A belégzés remek lehetőség a gátizom megnyújtására.

Mindig lehet változtatni!

Fontos, ha bármi tünetünk van, és nem javul a helyzet, érdemes személyes segítséget kérni a szülés körüli időszak terápiájában tapasztalt szakképzett gyógytornásztól, aki a gyógyulás testi, lelki és mentális részében is támogat.

Mindig lehet változtatni, nem kell együtt élni a panaszokkal.

A császármetszés utáni regenerációhoz (hasizom, gátizmok, egész test visszaerősítése stb.) nyújt segítséget a Császárvonal applikáció regeneráló programja - benne a gátizomtornával, légzőtornákkal - , melyet már a műtét után, akár már a kórházban elkezdhetünk a finom, műtét utáni mozgásokkal, majd a 12. hétig végezhetünk a hegkezeléssel együtt, ezzel megalapozva akár a sporthoz való visszatérést is. A Császárvonal császármetszéssel szült nőknek készült mobilalkalmazása a videótárral iOS-re itt érhető elAndroidra pedig itt.


Köszönjük a kérdés-válasz összeállításához nyújtott segítségét Rákosi Dórának, a Császárvonal és a fóti Levendula Gyógyközpont gyógytornászának.