Császármetszés és spinning: mikortól tekerhetünk a hasi műtét után?

Császár után

Szakértő: Bálint Katica, spinning instruktor, edző, végzős szülésznő hallgató, a BIKE WITH BABY kitalálója 388 megtekintés

A császármetszés egy nagy hasi műtét, az utána következő regenerációs idő pedig jóval hosszabb, mint hüvelyi szülés esetén. Ha császármetszés után a beltéri, kerékpáros edzés, a spinning mellett döntünk, az alábbiakat érdemes megfontolni. Gyakori kérdések sorozatunk témába vágó kérdés-válasza, szakértői közreműködéssel.

Gyakori kérdés: Szeretnék császármetszés után (újra) sportolni - mikor kezdhetem a spinninget?

Az indoor (vagyis beltéri), edzőteremben végzett, magas intenzitású, zenés, kerékpáros órákat, a spinninget 6 hét után szoktuk ajánlani, míg a  BIKE WITH BABY-t, amikor babával a hátunkon tekerünk teremben, hüvelyi szülés után 8 héttel, császármetszést követően pedig 12 hét után. Utóbbinál azért tolódik időben a "korlátozás", mert van rajtunk plusz súly, derékpánt/kendőszár, ami lefelé irányítja a hasűri nyomást.


Mielőtt azonban bárki belekezd a tekerésbe császármetszés után (különösen babával a hátán), nagyon fontos a core izmok visszaerősítése, illetve a várandósságtól, aztán szülés után a napi feladatoktól, a baba emelgetésétől, tartásától igénybe vett, megrövidült izmok nyújtása, fellazítása. És legalább ilyen fontos a gátizmok visszaerősítése is mindemellett, ami a tévhitekkel ellentétben a császárral szült anyákat ugyanúgy érinti, mint a hüvelyi úton szülteket, mert nem a szülés az, ami igazán megterheli a gátat, hanem a magzatunk kihordása.

A császármetszés utáni regenerációhoz (hasizom, gátizmok, egész test visszaerősítése stb.) nyújt segítséget a Császárvonal applikáció regeneráló programja, melyet már a műtét után, akár már a kórházban elkezdhetünk a finom, műtét utáni mozgásokkal, majd a 12. hétig végezhetünk a hegkezeléssel együtt, ezzel megalapozva a sporthoz való visszatérést. A Császárvonal császármetszéssel szült nőknek készült mobilalkalmazása a videótárral iOS-re itt érhető el, Androidra pedig itt.


Azt gondolom, hogy nyugodtan elkezdhető a spinning már a fent említett lépcsőkből álló regenerálóprogrammal párhuzamosan is, de az is tény, hogy a bringán való testhelyzet jóval több hibalehetőséget ad a hasfal és az egész test megfelelő tónusának megtartásában. Könnyű megfeledkezni róla ugyanis, hogy a hasfalat bizony tartani kell, és figyelni a tudatos légzésre (amúgy is, bármilyen órán, szüléstől függetlenül is). 

Nagyon sok pozitív pszichés hatása (is) van annak, amikor az ember újra elkezdhet mozogni szülés után. Ha jól esik, kezdjük el egy jó és hiteles spinning instruktornál először a folyamatot, viszont mellette tényleg fektessünk hangsúlyt a fent leírt regenerációra!


Mire kell figyelni, ha császármetszés után spinningben gondolkodunk?

Három kulcsszó van:

  • fokozatosság
  • megfelelően megválasztott időtartam
  • intenzitás

Az intenzitás folyamatosan fog változni, ahogy egyre nagyobb lesz a teherbírás, de ehhez épp az a feltétel, hogy az első pár edzés nagyon könnyed, inkább csak átmozgató jellegű legyen.

Egy spinneren ezt nagyon könnyű megvalósítani, mert nálunk van az ellenállásszabályozó, egy jó oktató pedig a légzésünk ritmusából, a bőrünk színéből, a mozgásunkból, a lábfordulatból és még jó pár jelből tud következtetni arra, hogy valóban könnyed-e az az edzés, amit annak szánunk.

A legpontosabb visszajelzést persze a pulzusmérő óra adja (a pulzuszónákat betartva nem tudjuk túlhajtani magunkat és biztonsággal érhetjük el az alap állóképességet), de anélkül is elég jól lehet tájékozódni az alapozó időszakban az egyéb jelek alapján. Spinning mellé fontos a nyújtás, ehhez például valamilyen SMR-eszközt is eredményesen tudsz használni.

Hajrá, a sport az egyik legjobb endorfintermelő, és ha szoptatsz, akkor se habozz belekezdeni!


A cikk elkészültéhez köszönjük Bálint Katica, spinning instruktor, edző, végzős szülésznő hallgató és a BIKE WITH BABY kitalálójának segítségét.